Ekvatorialguinea låter så exotiskt och härligt

I sydsvenskan är det en artikel om hur de mänskliga rättigheterna sjunkit runt om i världen. Andelen fria demokratier har minskat den senaste tiden och demonstationer slås ner. Det skrämmande, och lite smått pinsamma för mig är att på listan över de tio länderna som förtrycker mest så finns inte ens det första landet som jag tänker på med. Kina.
När min pappa kom hem från Kina för kanske två år sedan så berättade han om hur han hade kollat på en nyhetskanal (BBC, CNN eller något sådant som pappor ser på) och då hade det kommit upp en inslag om demonstrationer i Kina. Efter bara något ögonblick så hade inslaget försvunnet, TVn blivit svart och några minuter senare så började den sända igen. Fast då hade de såklart gått vidare till något helt annat.
Saken var att Kina inte ens var med på den här topp 10 listan, förutom Tibet som var på nionde plats och det förtrycks visserligen av Kina.
Det landet som stolt kunde spatsera med förstaplatsen var Nordkorea, och Eritrea som var nytt på listan fick en blygsam tiondeplats.

Kommentarer
Postat av: FERHAT - Studerar till sjuksköterska

Rösta gärna min blogg till ''Årets personliga blogg'' på http://finestawards.se/nominera Det är enkelt att rösta. Klicka på ''Årets personliga blogg'', skriv i min blogg adress och skicka det :)

2010-01-13 @ 12:40:35
URL: http://ferhat.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0